افراد گرم مزاج در ماه رمضان چه بخورند؟ | تغذیه سالم

افراد گرم مزاج در ماه رمضان چه بخورند؟

روزه گرفتن افراد گرم مزاج در ماه رمضان – گرم مزاج و خشک و گرم مزاج و تر

گرم مزاجان دو دسته ان: افراد دارای مزاج گرم و خشک و افراد دارای مزاج گرم و تر. در این مطلب اول پیشنهادای غذایی مناسب واسه افراد دارای مزاج گرم و خشک و بعد افراد دارای مزاج گرم و تر رو آوردیم. با ما همراه باشین …

رمضان صاحبان مزاجای گرم و خشک

اول باید صاحبان مزاجای گرم و خشک رو بشناسیم:

* صاحبان این مزاج بیشتر لاغر اندام با استخوانای کشیده و محکم هستن.

* نبضشون تند می زنه و گرمای بدنشون بالاست.

*خوابشون کم و وزنشون زیاد تغییر نمی کنه.

* دارای پوست خشک و رگای برآمده هستن.

* صاحبان مزاج گرم و خشک به مزاجای تند و عصبی مشهورند و بسیار عجول و شتاب زده عمل میکنن.

پیشنهادایی واسه مزاجای گرم و خشک

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی گفت: این افراد در ماه رمضان تلاش کنن، از مصرف بعضی غذاها و بعضی رفتارها دوری کنن تا از ماه رمضان بهره ببرن.

* مصرف شیر البته بهتره که محلی باشه واسه صاحبان این مزاج خوبه.

* از مصرف غذاهای خشک و تنقلاتی مانند گردو، بادام، سنجد، فندق، ته دیگ برنج، سرخ کردنیا، پفک، چیپس، شکلای جور واجور بیسکوئیت، شکلات، شیرینیای قنادی در ماه رمضان دوری کنن.

* از مصرف غذاهای نفاخ هم باید دوری کنن و اونا رو با مصلحات مصرف کنن؛ مثلاً عدس رو با پودر آویشن و باقلا رو با گلپر مصرف کنن یا کمی زیره با غذا مصرف کنن البته باید بدونن چون مزاجشان گرم و خشکه از اودیه ها در صورت ضرورت باید استفاده کنن چون که مزاج ادویه هایی مانند دارچین، زیره، زنجفیل خود گرم و خشکه و موجب افزایش گرمی و خشکی این افراد می شه.

* واسه بهره مندی از حبوبات و رفع نفخ بهتره حبوبات رو حدود نیم ساعت بپزن و آب اونو دور بریزن و دوباره آب ریخته و بذارن تا خوب بپزه این کار موجب رفع نفخ و باد حبوبات می شه.

* مصرف غذاهای لعاب دار و شورباها واسه این افراد مناسبه.

* صاحبان مزاجای گرم و خشک بهتره از قرار گرفتن در محیطایی که موجب عصبانیت و خشم اونا می شه دوری کنن چون که خشم و عصبانیت موجب افزایش گرمی و خشکی اونا می شه و به بدنشون آسیب وارد می شه.

افراد داری مزاج گرم و تر از از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت سرداستفاده کنن

رمضان صاحبان مزاجای گرم و تر

 اول باید صاحبان مزاجای گرم و تر رو بشناسیم:

* اکثراً صاحبان مزاج گرم و تر گرایش به چاقی دارن، گوشت بدنشون زیادتر از صاحبان مزاجای دیگه س؛ استعداد چاقی اونا بیشتر بر تولید گوشت تکیه داره، اما اگه بیش ازحد سردی بخورند ذخیره چربی در دور و بر شکم و رانا و بقیه انداما دارن.

* خواب خوبی دارن، خوابی که عمیق می شه و زود به خواب می رن، خروپف در این مزاج بیشتر از مزاجای دیگه س. نرم خو و مهربون تر از بقیه مزاجا هستن و نبض اونا محکم، پُر و بسیط می زنه و بدنشون گرمه.

* آوندها و عروق بدنشون گشادتر و غلبه خون در اونا بسیار اتفاق میفته. بافتای بدنشون نرم و مرطوب و خون سازی در اونا زیاده.

پیشنهادایی واسه مزاجای گرم و تر

سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی پیشنهادای غذایی رو به صاحبان مزاج گرم و تر در رمضان توضیح داد.

* حجم غذا رو کم کنن و کمترین مصرف غذایی رو داشته باشن. از غذاهای خشک و کم حجم بیشتر استفاده کنن؛ غذاهایی مانند خروس جوون خونگی، جوجه مرغ خونگی، کباب بره گوسفند با پودر سماق، ماهی سفید کپور و بقیه ماهیای دیگه که در پودر زنجفیل یا دارچین و زیره و انیسون شیرین و آب لیموترش قبل از پختن خوابانده شده باشه و امثال اون به صورت کباب یا بخارپز یا قلیه ماهی صرف شه. کباب یا خورشت گوشت کبک، بوقلمون، شترمرغ و امثال اون خوبه.

* مصرف غذاهایی مانند برنج و نون رو به کمترین حد ممکن ممکن رسونده، از گوشت گاو دوری کنن،

* به روزه دارانی که دارای مزاج گرم و تر هستن پیشنهاد می شه از خواب زیاد بپرهیزند، اگه زیاد بخوابن کم ذهن و کم حافظه می شن. تلاش کنن نیمه های شب واسه انجام یه کار عبادتی یا یه ساعت مطالعه قرآنی یا علمی دیگه از خواب بلند شن. بعد از سحری تلاش کنن نخوابن و اگه خوابیدن بین سحری و خواب دست کم ۱،۵ ساعت فاصله بدن و خواب طولانی بعد از سحری براشون به درد بخور نیس. خواب روز واسه اونا بده مگه خواب قیلوله هنگام ظهر یا قبل از اون به مدت بیشترین حد نیم ساعت.

* از میوه ها و سبزیجات دارای طبیعت سرد و به خصوص سرد و خشک بیشتر استفاده کنن. سبزیای سرد و خشک مانند لوبیا سبز، کاهو، گشنیز، خرفه، ترب و برگ ترب مشکی، سفید و قرمز، برگ لطیف انگور، ریواس، کاسنی و میوه هایی مانند خربزه، ازگیل، زالزالک، آلبالو، گیلاس، غوره، انار، کنار، انگور میخوش، لیموترش، پرتقال، گریپ فروت، سیب، به، بقیه میوه های سرد و مرطوب به مقدار کمتر استفاده کنن و اگه زیاد استفاده کردن واسه دفع تری اون بهتره با مصلحات مربوطه ضررهای اونو کم می کنه مصرف کنن.

* مصرف میوه و سبزیجات نسبت به غذاهای پختنی و گوشتی ترجیح داره؛ کمترین اندازه مصرف به مواد غذایی پختنی رو داشته باشن.

* از سویق عدس (پودر عدس خشک با شکر به صورت قاووت) و آب انار و رب انار و رب ریواس و رب آلبالو واسه رفع تشنگی می تونن بهره ببرن.

.

منبع :

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *