افراد کینه ای بخوانند | بیماری

: سرویس سلامت آکا ایران به نقل از دکتر سلام:

 

 افراد کینه ای چیجوری می تونن از این آسیب رهایی پیدا کنن بهتره این اخلاق رو ترک کنن و با در پیش گرفتن بعضی پیشنهادای روانشناسی موفق شن

وقتی روی یه فامیل یا دوست حساب دیگری نسبت به بقیه باز می کنین و رفتار نامناسبی از اون سر می زنه که توقع اونو نداشتین، یهو ورق برمیگرده و علاقه و محبتتون به نفرت تبدیل می شه.

 محمد نوربخش، کارشناس ارشد روان شناسی، در این باره میگه: کلا رنجشا بخش پیشگیری ناپذیر زندگی اجتماعیه که خارج از خواسته ما بر ما تحمیل می شه اما این به معنی اون نیس که ما محکوم به حمل کردن اونا با خود در همه عمرمون هستیم. ما می تونیم خودمون رو از شر هر رنجشی خلاص کنیم، فقط کافیه که بخوایم و به نکاتی که در ادامه مطرح می شه، عمل کنیم.

به چه دلیل نباید کینه ای باشیم؟
بخشیدن دوست یا فامیلی که رفتار اشتباهی داشته، به هزار و یه دلیل روی سلامت روان آدم تاثیر مثبت داره. بعضی از آسیبای کینه به دل گرفتن عبارتند از:

۱-روانتان رو مریض می کنه: وقتی که خاطر ما از یه نفر رنجیده س، دائم و پشت سر هم از ایشون و خودمون که در موقعیت ناراحتی جوابش رو نداده ایم، حرص می خوریم. حرص خوردن افراطی هم که نتیجه اش مشخصه؛ شکلای جور واجور و اقسام شکلای اضطراب، وسواس و افسردگی رو به وجود می آورد.

۲- تموم فکر و ذهنتون رو درگیر می کنه: وقتی که آدم از یه نفر کینه به دل میگیره مخصوصا اگه اون یه نفر نسبت نزدیکی با فرد داشته باشه، ذهن ایشون بخش بیشتر انرژی خودشو صرف فکر کردن به ظلمی می کنه که بر اون شده. اون وقته که کم کم تموم فکر و ذکر و هیجان و در نتیجه رفتار فرد رو تحت تاثیر قرار میده.

۳- دشمن آرامشه: تا وقتی که ما از فردی رنجیده خاطر باشیم، تا این ناراحتی رو برطرف نکنیم نه جدا شدن از اون نفر و نه انتقام از اون آراممان نمی کنه یعنی به هر حال «رنجیدن» به عنوان یه موضوع تموم نشده تو ذهن ما، باقی می مونه و آرامش زندگی مون رو بر باد میده.

این جور بقیه رو ببخشین
این که بقیه اشتباه می کنن و باعث ناراحتی خاطر ما می شن، در کنترل ما نیس که از اونا جلوگیری کنیم اما می تونیم با آگاهی بیشتر از احساس ناراحتی تا سر حد نفرت، راحت تر با اون کنار بیاییم.

نفرت رو بشناسیم
نفرت یکی از شکلای جور واجور هیجاناته که از اول تولد همراه انسانه. روان شناسی امروزی تاکید داره که هیجانات از جمله هیجان نفرت، وقتی در وجود آدما شدت میگیره و به حسی دائمی تبدیل می شه که افراد خیلی با اون درگیر می شن حتی در اوقاتی که افراد نمی خوان این حس آزاردهنده در وجودشون باشه و تو یه همچین موقعیتی تلاش می کنن تا اون فرد یا شرایط آزاردهنده رو از خود دور کنن. البته این عکس العمل طبیعیه چون ما از اول زندگی یاد می گیریم از چیزایی که در ما ایجاد انزجار می کنن، دوری کنیم اما بهترین راه واسه روبرو شدن با حس نفرت، آگاه شدن از وجود این هیجان در ذات ماست و این که می تونیم کنترلش کنیم.

لازمه نفرت فراموشی نیس
گذشت رو نباید به معنی فراموش کردن اتفاقات پیش اومده بدونین. واقعیت اینه که اتفاقات زندگی، اتفاق افتادن و نمیشه اونا رو از یاد برد. تأثیری که گذشت کردن داره اینه که بار هیجانی ماجرا رو میگیره و باعث می شه که شما دیگه از واسه یادآوری اون اتفاق حالتون بد نشه نه این که اون ماجرا رو به کلی از ذهنتون پاک کنه.

دلیل ناراحتی تون رو مساوی بررسی کنین
اندازه هیجان ماجرایی رو که باعث ناراحتی تون شده کمی پایین بیارین و اتفاقی رو که باعث ناراحتی شما شده، منطقی تر بررسی کنین. ببینین که واقعا به چه دلیل طرف مقابلتون شما رو رنجاندهه. اون خودش محدودیتایی نداشته که باعث اون رفتار شده؟ ممکن نیس که در روز یا روزهایی که شما رو رنجاندهه، از چیزی ناراحت بوده باشه؟ احتمال نداره که شما رفتاری کرده باشین که چیز تلخی رو براش زنده کرده باشه؟ اصلا به این خاطر نیس که اون خودش در زندگی اش تحت فشارهای روانی شدیدی بوده و به خاطر همین کلا عصبی بار اومده؟ همه اینا می تونه محدودیتایی باشه که باعث می شه یه نفر شما رو برنجاند. شما خودتون از این محدودیتا ندارین؟ واسه خودتون پیش نیامده که ناخواسته یه نفر رو برنجانید؟ کمی منطقی تر و مساوی به این سوالا فکر کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین معمولا ناراحتی خاطر عمیق وقتی صورت میگیره که شما از اون فرد مقابل توقع اینجور رفتاری نداشتین. اما این فرد حتما خوبیایی داشته که شما با ایشون مدتا احساس نزدیکی کردین و بعد طی ماجرایی از رفتارش رنجیده اید! فکر کنین، ببینین که واقعا هیچ خوبی در وجود اون فرد نیس؟

بخشیدن رو در عمل نشون بدین
اگه واقعا از ته دل یه نفر رو بخشیده باشین، دیگه نباید اکراه داشته باشین که برید با اون دست بدین و روبوسی کنین. اگه هم به شما بر می خوره که به چه دلیل اون پا پیش نگذاشته س، غیرمستقیم به یکی از فامیلای معتمد یا دوستان مشترک نشون بدین که تمایل دارین با اون فرد آشتی کنین تا شرایط واسه آشتی آماده شه. معمولا در جمعای فامیلی و دوستانه واسطه های زیادی واسه تشکیل مراسم آشتی کنان وجود دارن.

روزنامه خراسان

منبع :

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *