افراد چهل سال به بالا و ورزشهای مخصوص | ورزش

افراد چهل سال به بالا و ورزشهای مخصوص

از چهل سالگی به بعد چه ورزشایی میشه انجام داد؟

در واقع، در این سن و سال، بدن شروع به تغییر می کنه، چاقی ظاهر می شه و
خطرات جدی سلامت فرد رو تهدید می کنه. و هیچ عجیب نیس که یه فرد چهل ساله
واسه شروع ورزش دچار پریشونی و پریشونی و گیجی شه. چندین مورد ضروی وجود دارن که
افراد چهل ساله ای که میخوان ورزش رو شروع کنن یا از سر بگیرن، باید
اونا رو رعایت کنن.

در چهل سالگی، بدن ما دیگه مقاومت قبلی رو در مقابل آسیبای شدید نداره. پس، قبل از شروع فعالیت ورزشی، بهتره که چند مورد احتیاطی رو رعایت کنین.

شروع ورزش از چهل سالگی به بعد: انتخابای خوب

ورزشای استقامتی به طور خاص با این سن و سال برابری دارن. در واقع، در حدود چهل سالگی میشه فعالیتایی انجام داد که نیاز به حفظ همون حالت به مدت طولانی اما با فشار کمتر دارن. پس باید ورزشای استقامتی رو به جای  فعالیتای قدرتی در الویت قرار داد. مثلا، دوی ایستادگی یا نیمه ایستادگی بهتر و مناسب تر از دوی سرعته. به همین ترتیب، می تونین مثلا بازیای چهار نفرۀ تنیس یا بدمینتون واسه خودتون ترتیب بدین.

ورزشای تیمی در الویت قرار دارن، هم اینکه ورزشای تکی مانند شنا یا کوهنوردی هم پیشنهاد می شن چون با انجام این ورزشا شما از یه چهارچوب فنی، پیشنهاد و پشتیبانی بهره مند میشین.

یه دورۀ مقدماتی واسه روی فرم اومدن لازمه. ً چند ماه رفت و اومد به یه سالن بدن سازی هم راه حل خوبیه. تمرینات فعال کنندۀ قلب (دوچرخه ثابت، پاروزن و دو ثابت) و عضله سازی رو به تناوب انجام بدین. هدف از این کار، بیدار کردن و روی فرم آوردن کم کم بدنه.

آزمایشای مقدماتی واسه از سرگیری ورزش بعد از چهل سال

جدول کلی سلامت که از هر ورزشکاری خواسته می شه به این معنیه که چه ورزشایی واسه اون ضرر دارن و به چه ورزشایی باید توجه خاص نشون داد.
ً نوار قلب واسه تشخیص مشکلات قلبی لازمه. نوار قلب می تونه با اکوکاردیوگرافی تکمیل شه.

تست ورزش هم واسه فعالیتای تقریباً شدید لازمه. این کار باعث تشخیص زودرس بیماریای قلبی عروقی می شه. واسه این تست فرد باید یه دوچرخه رو رکاب بزنه و در همون حالت نوار قلبش ثبت می شه و فشار خونش اندازه گیری می شه. مقاومت پدالای دوچرخه در جهت مخالف کم کم زیاد می شه و پس مریض باید بیشتر و بیشتر نیرو وارد کنه. ً باید توجه داشت که فعالیت ِ بیشتر ممکنه کمی مشکل در ضربان قلب بسازه، وضعیتی مانند وضعیت قبل از سکتۀ قلبی یا پرفشاری خون.

ممکنه مفاصل پا (ران، زانو، قوزک) آسیب دیده باشن یا آرتروز در اونا در حال شروع باشه که این وضعیت در تصاویر رادیوگرافی میشه دید. در این موارد، ورزشایی مانند دوچرخه سواری، کایاک، قایق رانی، اسب سواری و یا شنا پیشنهاد می شن.

آماده شدن واسه تست ورزش

قبل از انجام تست ورزش:

شب قبل، از انجام هر گونه تمرین شدید دوری کنین؛
صبحونه ای معمولی یا یه نهار قابل هضم بخورین؛
از هر گونه هیجان آور (قهوه، چای، شکلات، کولا، الکل، دخانیات) دوری کنین؛
یافته های آزمایشای تکمیلی و گواهیای دیگه سلامت تون رو همراه خود ببرین و به دکتر تون تحویل بدین؛
اگه قبلاً به یه مریضی عفونی شدید (مانند آنفولانزا) گرفتار شدین، بهتره که در مورد اونم با دکتر صحبت کنین و اونو به طور کاملً در جریان بذارین.

دربارۀ ورزشکاران قبلی

کسائی که قدیمً ورزشکار بودن، بیشتر دچار یه اشتباه می شن و اون اینه که میخوان ورزش رو با همون ریتم و آهنگ قبلی پی بگیرن. در حالی که ظرفیتای بدن شون کم شده و در این شرایط خطر سوانح قلبی یا محرکا رو نمیشه ازش سرسری رد شد. واسه شروع  دوباره فعالیتای ورزشی، گذروندن یه دورۀ یادگیری جدید، انجام تمرینای آموزشی و تعین اهداف کم کم  لازمه. بعضی وقتا، بهتره به سراغ ورزشایی بریم که تا حالا اونا رو انجام نداده ایم، تجربه های جدید می تونن لذت بخش باشن!

منبع:سیمرغ
ویرایش و خلاصه کردن:

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *