افراد مضطرب نیاز به خواب بیشتری دارند | بیماری

طبق تحقیقات جدید، آدمایی که در شرایط پراسترس قرار می گیرن لازمه واسه پیشگیری از نابودی حافظه، خواب کاملی در طول شب داشته باشن.

سلامت آکا ایران


«کریستین بندیکت»، یکی از محققان حاضر در این مطالعه،  در رابطه مهم خواب در افزایش قدرت حافظه میگه: «کیفیت خواب خیلی با اهمیته. خواب عمیق که معمولا در ساعات اولیه خوابیدن اتفاق می افته نقش مهمی در سلامت بدن اجرا می کنه.»


محققان سوئدی در این پروژه تحقیقاتی ۱۵ فرد داوطلب رو مورد بررسی قرار دادن. این افراد قبل از خواب چهار یا هشت ساعته خود به مطالعه و یادگیری مطلبی می پرداختن. این داوطلبان در دو گروه از حافظه یادگیری متفاوت قرار گرفتن که محققان اونا رو در برابر استرس زیاد پس از بیدار شدن قرار دادن. به این صورت که یه لیست از کلمات تازه آموخته شده رو با صدای بلند براشون پخش می کردن.

محققان در یافته های بررسیا به این نتیجه رسیدن کاهش سطح یادآوری مطالب آموخته شده در شب قبل در کسائی که چهار ساعت خوابیده بودن، ۱۰ درصد بیشتره.

«بندیکت» در این رابطه میگه: «ما همیشه در شرایط پریشونی و استرس قرار داریم. ممکنه زمانیکه در حال خرید مواد خوراکی و آب نبات واسه کودکتون تو یه فروشگاه هستین، دوستی با شما تماس گرفته و سوالات مهمی سوال کنه. در این حالت شما دچار استرس میشین.»

ایشون در ادامه توضیحاتش میگه: «دانش آموزان و دانشجویانی که تموم شب رو بیدار مونده و از اون واسه یادگیری و ذخیره اطلاعات درسی استفاده می کنن، راه و روش خوبی واسه حفظ آموخته های خود در حافظه بلندمدت انتخاب نکرده ان. علاوه بر اون، این افراد صبح روز بعد زمانیکه در موقعیت استرس زایی مثل موقعیت امتحان قرار گیرند، نمی تونن همه مطالب آموخته شده رو خوب به یاد بیارن.»

ایشون با محاسبه اندازه حفظ خاطره افراد پس از خواب، دریافت که تعداد کمی از افراد می تونن خاطره کاملی از آموخته های خود رو پس از خوابی کمتر از هفت ساعت حفظ کنن.

منبع :

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *