افرادی که خواب بیشتری نیاز دارند | بیماری

به طور کامل ضد و خلاف به نظر می رسه، اما آدمایی که از مشکل بیخوابی رنج می برن، بیشتر می خوابن. به نظر محققان، وقتی که ساعت داخلی بدن دچار مشکل می شه، به سختی میشه ساعات بیخوابی شب رو جبران کرد.

بیشتر افراد می تونن با کمتر از هشت ساعت خواب شبونه هم بدون مشکل خاصی به کارای روزمره خود برسن و فعالیتای خود رو مدیریت کنن. اما کارشناسان بخش سلامتی همیشه اخطار دادن که کمبود خواب به سلامتی آسیب می زنه و واسه آدمایی که دچار مریضی خاصی هستن، مشکلات بیشتری به بار می آورد.

تازگیا یافته های یه تحقیق انگلیسی نشون داده که خواب بیشتر از هشت ساعت در شب هم ممکنه خطر سکته مغزی رو به اندازه ۴۶ درصد زیاد کنه.

با این حال بعضی افراد با در نظر گرفتن شرایط خاص شون، به ساعات خواب بیشتری نیاز دارن. در این مطلب به ۶ گروه از این افراد می پردازیم. با ما همراه باشین.

 

آدمایی که از آپنه خواب رنج می برن بیشتر می خوابن
آپنه خواب شامل قطع شدن تنفس در طول خوابه که در بعضی موارد، چندین مرتبه در شب اتفاق میفته.

آپنه انسدادی خواب باعث انسداد جزئی یا کامل مجاری تنفسی فوقانی در طول خواب شده و اینطوری، تنفس سطحی شده و ضربان قلب بی نظم می شه.

اگه باردارین، احتیاجی نیس خودتون رو به خاطر زیاد خوابیدن و چرتای بعد از ظهر سرزنش کنین. بدن شما به طور طبیعی به خواب بیشتری نیاز داره تا کمبودها رو جبران کنه

باید بدونین آدمایی که از آپنه خواب رنج می برن، بیشتر در برابر دچار شدن به بیماریای طولانی مانند بیماریای قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و سکته مغزی قرار می گیرن.

این افراد در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنن و بیشتر می خوابن.

پیشنهاد می کنیم حتما به دکتر مراجعه کنین تا بررسیای لازم رو بکنه. داشتن برنامه غذایی مناسب، به کار گیری اسپریای بینی و دستگاه های مخصوص واسه کنترل علائم آپنه و داشتن خوابی طبیعی به شما کمک می کنن.

 

خواب بیشتر در دوران مریضی
اولین پیشنهاد پزشکان به آدمایی که سرما خورده ان یا دچار آنفلوانزا شدن، مصرف مایعات و استراحت بیشتره.

 

به گزارش  WebMD، آدمایی که دچار گلودرد، گرفتگی بینی، سردرد و یا سرفه می شن به خواب بیشتری نیاز دارن.

علاوه بر اینکه بدن در دوره مریضی به خواب بیشتری نیاز داره، لازمه که چند شبونه روز خواب با کیفیتی داشته باشه تا انرژی کافی واسه تقویت سیستم ایمنی رو به دست بیاره.

یافته های پژوهشی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده نشون میده که مرخصی گرفتن و دوری از درگیر شدن در فعالیتای اجتماعی واسه مقابله با سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت مقابله با ویروسا و عفونتا لازمه.

در نتیجه وقتی که مریض هستین، خودتون رو با خیال راحت به تختخواب بسپارین و استراحت کنین و خودتون رو به خاطر زیاد خوابیدن سرزنش نکنین.

 

خانمای باردار نیاز به خواب بیشتری دارن
به نظر محققان  National Sleep Foundation، ۷۸ درصد خانمای باردار در این دوران احساس خستگی می کنن و به خواب بیشتری نیاز دارن.

در سه ماهه اول بارداری، بیشتر خانمای باردار با مشکل تهوع صبحگاهی مواجه هستن و باید به طور مرتب خود رو به حموم یا دستشویی برسانند.

این مشکلات از یه طرف و استرس و هیجانات بارداری هم از طرفی دیگه باعث بروز اختلالاتی در خواب خانوما می شه.

البته در سه ماهه دوم و سوم هم به دلیل حرکت و فشار جنین و افزایش قابل توجه هورمون پروژسترون، کمر درد و سندرم پاهای بی قرار هم شرایط تغییر نکرده و بدخوابی و بیخوابی خانمای باردار ادامه پیدا می کنه. در نتیجه نیاز به خواب بین روز بیشتر می شه.

اگه باردارین، احتیاجی نیس خودتون رو به خاطر زیاد خوابیدن و چرتای بعد از ظهر سرزنش کنین. بدن شما به طور طبیعی به خواب بیشتری نیاز داره تا کمبودها رو جبران کنه.
 

خواب زیاد در دوره قبل از یائسگی
با وجود اینکه علائم شروع یائسگی در خانمای جور واجور فرق داره، اما همه اونا تغییرات هورمونی، روحی و جسمی زیادی رو در دوره قبل از یائسگی تجربه می کنن.

به گفته محققان National Sleep Foundation این تغییرات تاثیر زیادی در کیفیت و عادتای خواب خانوما به جای میذاره.

محققان به این نتیجه رسیدن خانمایی که قبل از این دوره با مشکلات خواب مواجه نبوده ان، امکان داره که دچار اینسومنی (بیخوابی)، بدخلقی، گرگرفتگی، خر و پف در خواب، آپنه خواب، اضطراب، افسردگی و تنفس بی نظم به وجود اومده به وسیله کمبود خواب شن.

محققان National Sleep Foundation پیشنهاد می کنن که خانوما در این دوره از تکنیکای آرامبخش قبل از خواب استفاده کنن تا بتونن خواب راحتی داشته باشن.

در هر حال در این دوره هم، نیاز بدن خانوما به خواب بیشتر می شه و ساعات بیشتری رو در تختخواب می گذرونن.

 

آدمایی که از بیخوابی رنج می برن
به طور کامل ضد و خلاف به نظر می رسه، اما آدمایی که از بیخوابی رنج می برن، بیشتر می خوابن.

به نظر محققان، وقتی که ساعت داخلی بدن دچار مشکل می شه، به سختی میشه ساعات بیخوابی شب رو جبران کرد.

یافته های پژوهشا نشون میده که مرض اینسومنیا (بیخوابی) به خودی خود یه مریضی به حساب نمیاد و معمولا در اثر وجود یه مریضی جداگونه مانند افسردگی یا دردهای طولانی بروز می کنه.

اگه دچار این مشکل شدین، حتما به دکتر یا روانپزشک مراجعه کنین تا دلیل اصلی مشکل تون بررسی شه. متخصص مشکلات خواب بیشترین کمک رو به رفع مشکل می کنه.

مطمئنا وقتی که شبا خواب پشت سر هم و با کیفیتی نداشته باشین، در طول روز خواب آلود بوده و نیاز به چرتای بین روز دارین.

 

آدمایی که فعالیت بدنی سخت و دراز مدت داشتن
البته صحبت از یه ساعت ورزش شدید در باشگاه نیس. منظور اصلی، آدمایی هستن که مثلا در دوی ماراتون شرکت می کنن، هفته ها فعالیت شدید بدنی داشته و خود رو واسه مسابقات ورزشی آماده می کنن و یا جزو ورزشکاران حرفه ای هستن.

یافته های بررسیایی که در کلینیک و لابراتوار تحقیقات مشکلات خواب دانشگاه استنفورد انجام شده نشون میده آدمایی که ورزشای سنگین انجام میدن، نیاز به خواب بیشتری دارن.

این محققان روی عادتای خواب و دقت پرتاب بسکتبالیستای دانشگاه بررسی کرده و به این نتیجه رسیدن ورزشکارایی که در طول شب به صورت میانگین ۱۰ ساعت یا بیشتر می خوابن، دقت بیشتری در پرتابای خود دارن. 

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *