افرادی که به مکمل ویتامین d نیاز دارند | تغذیه سالم

 

 

معمولا بیشتر قرصای کلسیم و مولتی ویتامین ها دارای یه دوز مناسبی از ویتامین D هستن. پس اگه شما مکملای دیگری رو استفاده می کنین، برچسب اونو مورد بررسی قرار بدین تا ببینین چه مقدار ویتامین D گرفتین. این رو در نظر داشته باشین که هم کودکان و هم بزرگسالان نباید بیشتر از ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنن.

آدمایی که به مکمل ویتامین d نیاز دارن

افراد در خطر کمبود ویتامین D که به مصرف مکمل اون نیازمندن:

* نوزادانی که شیر مادر می خورن.

شیر مادر شامل ویتامین D کافی واسه تامین نیازای یه نوزاد نیس. از طرفی معمولا نوزادان در برابر نور آفتاب قرار نمی گیرن تا خودشون ویتامین D لازم رو در بدنشون بسازن.

آکادمی طب کودکان آمریکا این جور پیشنهاد می کنه: نوزادانی که با شیر مادرشون تغذیه می شن، باید مکمل ویتامین D که شامل ۴۰۰ واحد بین المللی از این ویتامینه رو به صورت روزانه دریافت کنن.

* آدمایی که به مقدار کافی در برابر آفتاب قرار نمی گیرن.

آدمایی که خونه نشین هستن یا این که معمولا از خونه خارج نمی شن، شاید به کمبود ویتامین D دچار می شن.

* آدمایی که گیاهخوار محض یا Vegan هستن.

آدمایی که جزء این دسته از گیاهخواران هستن، میوه ها ، سبزیجات، حبوبات، دانه ها و آجیلا رو مصرف می کنن. در این نوع رژیم گیاهخواری، تموم منابع غذایی حیوونی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر و دیگه اجناس لبنی از رژیم حذف می شه. حذف ماهی و تخم مرغ و شیر موجب می شه که این افراد نتونن به مقدار کافی ویتامین D دریافت کنن.

* آدمایی که نبود تحمل لاکتوز دارن و یا نسبت به شیر آلرژی دارن.

شیره های غنی شده با ویتامین D یه منبع خوب این ویتامین هستن. اما اگه شما نیاز دارین که به جای شیر یه انتخاب دیگه مثل شیر سویا رو جانشین کنین، حتما مطمئن شین که اون فراورده هم با ویتامین D غنی شده باشه.

* آدمایی که بیش از۵۰ سال سن دارن.

افراد بالای ۵۰ سال، به دو دلیل به ویتامین D بیشتری نیازمند هستن:

اول این که هر چی ما سن بالا تر میشیم، توانایی پوست مون واسه ساخت ویتامین D کمتر می شه.

دوم این که کلیه ها یه تیکه از توانایی خودشون رو(واسه تبدیل ویتامین D به فرم خاصی که بدن ما می تونه ازش استفاده کنه) از دست میدن.

* آدمایی که پوست تیره دارن.

هر چقدر پوست تیره تر باشه، ملانین(رنگدانهای پوستی) بیشتری در اون هست. هر چقدر ملانین بیشتر باشه، ویتامین D کمتری در پوست تولید می شه.

* آدمایی که چاق هستن.

ویتامین D ، یه ویتامین محلول در چربیه و می تونه در بافتای چربی ذخیره شه. پس آدمایی که چربی بیشتری دارن(یعنی چاق هستن)، ویتامین D بیشتری رو در بدنشون ذخیره می کنن. در نتیجه ممکنه دسترسی به ویتامین D آزاد، وقتی که به اون نیازه، کم بشه.

* کسائی که از کرمای ضد آفتاب استفاده می کنن.

البته نباید به دلیل نگرانی از کمبود ویتامین D، مصرفضد آفتابا رو محدود کرد، چون معمولا حتی اگه از ضد آفتابا هم استفاده شه، مقدار کمی ویتامین D در پوست ساخته می شه، چون بیشتر افراد:

– همه پوست خود رو به طور کامل با ضد آفتاب نمی پوشانند.

– اون مقدار ضدآفتابی رو که باید استفاده کنن، مصرف نمی کنن.

– ضد آفتاب خود رو در اون فاصله وقتی که باید، تجدید نمی کنن.

* آدمایی که به بیماریای کبدی گرفتار هستن و یا این که بدنشون به اندازه کافی، چربی جذب نمی کنه.

از اون جایی که ویتامین D یه ویتامین محلول در چربیه، آدمایی که بدنشون تحمل چربی رو نداره یا نمی تونن به اندازه کافی چربی دریافت کنن، ممکنه نتونن اون مقدار از ویتامین D رو که به اون نیاز دارن، جذب کنن.

کمبود این ویتامین می تونه موجب شکننده شدن استخوانا و در نتیجه پوکی استخون شه.

تحقیقات گذشته رابطه بین کمبود ویتامین D رو با جلو رفتن سرطان سینه نشون دادن.

از این رو به رژیم غذایی خود توجه کنین و ببینین در طول روز چقدر در برابر نور مستقیم آفتاب قرار می گیرین؟ بعد با دکتر خود مشورت کنین تا ببینین به مکمل ویتامین D نیاز دارین یا خیر؟

.

منبع :

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *