افرادی که فشارخون بالا دارند چه بخورند؟ | بیماری

: فشارخون بالا یکی از بیماریایی است که طولانی تلقی می شه و ویژگی اون افزایش فشار در رگای خونی است. متأسفانه این موضوع واسه بدن ایجاد مشکل می کنه و باید از اون پیشگیری و نسبت به کنترل اون دست به کار شد.

از قدیم سیر به عنوان یکی از بهترین خوراکیا واسه کنترل فشارخون بالا و سلامت عمومی بدن شناخته شده. مصرف خام اون به کاهش اندازه کلسترول خون هم کمک می کنه. البته مواد غذایی دیگری هم وجود دارن که به کنترل فشارخون کمک می کنن که در ادامه به اونا اشاره می شه.

چه عواملی به افزایش فشارخون منجر می شه؟

بعضی عادتای غذایی، عوامل ژنتیکی و یا بیماریا زمینه افزایش فشارخون رو جفت و جور میسازن. در ادامه بیشتر به این عوامل می پردازیم.

مصرف سدیم
اگه نمک زیادی مصرف می کنین و علاقه زیادی به غذاهای شور دارین فشارخونتون بالا میره. به خاطر اینکه خون فشار بیشتری به رگای خونی وارد می کنه. یه سوم مریضایی که از پرفشاری خون رنج می برن نسبت به سدیم حساس هستن چون این ترکیب باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شه.

ترشح کم آنزیم رنین
ترشح رنین (ماده ای که به وسیله کلیه ها ترشح می شه) در بین افراد مشکی پوست کمتره به خاطر همین این افراد بیشتر در برابر پرفشاری خون قرار دارن.

مقاومت سلولا نسبت به انسولین

بیشتر آدمایی که از دیابت رنج می برن هم اینکه به پرفشاری خون هم گرفتار هستن.

انسولین قدرت این رو داره که بدون افزایش فشارخون فعالیت دستگاه عصبی سمپاتیک رو تحریک کنه. به خاطر همین هم مشکلات مربوط به انسولین زمینه افزایش فشارخون رو هم جفت و جور می کنه.

اضافه وزن و چاقی بیشتر از اندازه
رابطه تنگاتنگی بین شاخص توده بدنی بالا و بالا بودن فشارخون هست. خون واسه عبور از رگایی که با چربیا فراگرفته شده و تنگ تر شدن تلاش بیشتری می کنه و به خاطر همین هم فشارخون در جداره رگا زیاد می شه.

عوامل ژنتیکی
ژنایی هست که رابطه زیادی با فشارخون بالا دارن پس بعضی افراد بیشتر در برابر بیماریای کرونری، کلیوی و پرفشاری خون قرار دارن. اگه در خونواده تون آدمایی هستن که از فشارخون بالا رنج می برن احتمال داره شمام در برابر این مشکل قرار داشته باشین.

سن و سال
کم کم که زمان سپری می شه و سن بالا میره خطر دچار شدن به پرفشاری خون هم بالا میره چون جداره عروق ضعیف تر و نازک تر می شه پس رگا خشک تر شده و انعطاف پذیری خود رو از دست میدن. پس فشارخون بالاتر میره. چون با کم شدن انعطاف پذیری عروق خون به سختی جریان پیدا می کنه.

آدمایی که فشارخون بالایی دارن چه بخورند؟

در قدم اول بهتره تا حد امکان دلیل بالا بودن فشارخونتون مشخص شه. در مرحله بعد باید با در صورت امکان با عوامل بروز اون مقابله کرد. اما کلا داشتن رژیم غذایی متعادل و کم نمک، دوری کردن از استرس و داشتن فعالیت بدنی و ورزش مناسب به کنترل فشارخون کمک می کنه. در بین مواد غذایی کاهنده فشارخون بالا میشه به موارد زیر اشاره کرد.
سیر

معروف ترین و قدیمی ترین ماده غذایی واسه کنترل فشارخون حساب می شه. این ماده غذایی هم اینکه یه آنتی بیوتیک بسیار قویه. مصرف روزانه یک تا دو حبه سیر (در صورت امکان حتماً خام باشه) باعث کاهش فشارخون و چربی خون می شه. اگه می تونین حتماً سیر رو به صورت ناشتا بخورین. الیسین موجود در این ماده غذایی خاصیت ضد فشارخون داره و به شما در کنترل مریضی تون کمک می کنه.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی شامل اسیدآمینه هاییه که به کاهش فشارخون کمک می کنن. لیکوپن موجود در این ماده غذایی هم به بهتر شدن جریان خون کمک کرده و گلوتاتیون موجود در اونم یه آنتی اکسیدان قویه. می تونین گوجه فرنگی رو به صورت خام در سالادها استفاده کنین. مصرف آب گوجه فرنگی هم یکی از راه های طبیعی و سالم واسه مقابله با فشارخون بالا حساب می شه.

آناناس
آناناس پر از بروملینه. این آنزیم باعث حل شدن لختهای خونی شده و جریان خون رو بهتر می کنه. پیشنهاد می کنیم آب آناناس طبیعی بخورین و یا تیکهای این میوه رو به صورت دسر استفاده کنین. مصرف دست کم یه مرتبه از این میوه باعث می شه از خواص اون در بهبود جریان خون استفاده کنین.

موز
موز شامل منیزیم و پتاسیمه که واسه افراد داروهای ادرارآور یا داروهای فشارخون مصرف می کنن بسیار لازم و لازمن. چون این داروها باعث دفع این مواد معدنی می شن. علاوه بر این موز واسه پیشگیری از ایجاد گرفتگی عضلانی خوبه. این میوه منبع ویتامینا بوده و مصرف اون به صورت دسر یا اسموتی پیشنهاد می شه.

هویج

هویج پر از ویتامین C و بتاکاروتنه به خاطر همین هم واسه پیشگیری از مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون خوبه. پیشنهاد می کنیم هویج رنده شده رو به ترکیب سالادهایتان اضافه کنین. جفت و جور اسموتی از این سبزی نارنجی پوست هم به کنترل چربی خون، مراقبت از عروق و جلوگیری از تصلب شرایین کمک می کنه.

حبوبات
عدس، نخود، لوبیا، نخود و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه آدمایی که از فشارخون بالا رنج می برن خوبه. این افراد باید هر هفته ۳ بار در غذاهای جور واجور از این مواد غذایی استفاده کنن. حبوبات منیزیم، پتاسیم، ویتامین B، آهن و فیبر به بدن نمی رسونن.

کلم
تموم خونواده کلما مانند بروکلی، کلم کیل یا کلم بروکسل شامل ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستن که از تخریب رگای خونی جلوگیری کرده و سلامت اونا رو بالا می برن. شما می تونین با کلما شکلای جور واجور غذاها رو جفت و جور کنین. کلما شامل گلوکوزینولاتا بوده و اینطوری به کنترل فشارخون کمک می کنن.

لیموترش
لیموترش یکی از مرکبات پر از ویتامین C و هم اینکه فلاوونوئیدهاه. این دو ترکیب رگای خونی رو در شرایط خوبی نگه داشته و خاصیت ارتجاعی اونا رو حفظ می کنن. پس مانع از اون می شن که خون در بین رفتن به قلب فشار زیادی به رگای خونی وارد کنه. پیشنهاد می کنیم لیموترش رو به عنوان چاشنی واسه مصرف سالادها و در کنار شکلای جور واجور غذاهایتان بخورین.

گلابی هندی
این میوه حاره ای کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب خونه. گلابی هندی هم اینکه واسه کنترل فشارخون استفاده می شه. اگه به این میوه دسترسی دارین حتماً اونو در برنامه غذایی تون بذارین. مصرف اون به صورت اسموتی هم رایجه.

تخم شربتی
این دانه های ریز منبع فوق العاده اسیدهای چرب امگا ۳، فیبرها و منیزیم و البته مواد معدنی دیگه هستن. می تونین یه قاشق تخم شربتی رو به شیر، ماست یا آب میوه های صبحونه تون اضافه کرده و نوش جون کنین. هم اینکه می تونین اونو روی سالادها یا سوپ و تارت هاتون بریزین. البته یادتون باشه که باید این دانه ها رو در آب خیس کنین تا ترکیبات اون فعال شن.

زردچوبه
زردچوبه شامل ترکیبات مفیدیه که به کنترل تری گلیسیرید و کلسترول بد خون کمک می کنن. این ادویه واسه پیشگیری از دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی فوق العاده س. پیشنهاد می کنیم به غذاهایتان از پاستاها گرفته تا غذاهای سرخ کردنی زردچوبه بزنین.

.

منبع : saten.ir

ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *